Det anvendes derfor flere andre tilnærminger for å estimere verdien. Det er selvsagt mange svakheter med disse tilnærmingene også og det er utopi å tro at man skal klare å komme frem til et fasitsvar. Verdiene som fremkommer kan i beste fall anses å være en indikasjon. Vi gir under noen eksempler på alternative metoder.
Markedsbasert tilnærming - se på prisingen av sammenlignbare selskaperI den grad det finnes sammenlignbare selskaper kan man se på prising relativt til resultat eller omsetning. De fleste oppstartsselskaper går med underskudd, så inntekter er i praksis mest relevant. Mange selskaper har knapt nok inntekter, og i såfall må en nøye seg med ikke-finansielle multipler av typen pris relativt til antall ansatte, antall kunder eller et produksjonsmål.
Kostmetoden - hva koster det å utvikle noe tilsvarendeProsjekter i en tidlig fase kan noen ganger verdsettes med utgangspunkt i justert kost
– hvor mye ville det koste med gjennomsnittlig flaks og gjennomsnittlig dyktighet å
komme dit vi er nå? Senere i prosessen vil tidsforsprang til konkurrenter og muligheter
til å oppnå patent kunne medføre at verdien i vesentlig grad overstiger kost. Metoden har en tendens til å gi lavere verdi enn det gründeren er fornøyd med. Og det er ofte begresnet sammenheng mellom verdi og kost. Ideen til en låt som genererer millioner i årlig royalties kan ha vært noe en artist kom opp med i løpet av fem minutter i dusjen en lørdag formiddag.
OpsjonsmetodenVed denne metoden utvikler man en form for beslutningstre. Man definerer milepæler der man står overfor viktige beslutninger og «loddtrekninger», dvs. der man kan oppleve ulike utfall. Deretter budsjetterer man kontantstrømmer og anslår sannsynligheter for ulike utfall.
Ulike "poengmodeller"Kort oppsummert gjør man en subjektiv vurdering av hvordan selskapet scorer på ulike kriterier.
Poengene kan man bruke til å fastsette en verdi, enten på en absolutt eller relativ basis.
Disse metodene passer best på tidlig-fase selskaper med svært begrensede inntekter.
Eksempel 1 - "The Berkus method" Man allokerer opp til 500 000 USD i verdi for kvaliteten og potensialet i selve forretningsideen. Deretter kan man øke verdien med opp til 500 000 USD ekstra for hvert av fire ulike risikoreduserende elementer selskapet tilfredsstiller. Det betyr at selskapet kan få en verdi på 2,5 millioner USD etter denne metoden.
Kilde:
"The Berkus method"