Hvor mye støtte kan man få?
Innovasjon Norge kan dekke opp til 45% av kostnadene i et utviklingsprosjektet. En pilotkunde må bidra med minimum 20 % av prosjektkostnad, typisk i form av timeinnsats.
Eksempel:
- Et utviklingsprosjekt koster 10 millioner kroner.
- Prosjektet har såpass høy teknologisk risiko at bedriften ikke får finansiert det ved å hente inn kapital fra investorene alene.
- Imidlertid sier en potensiell kunde seg villig til å bidra i prosjektet. Bidraget gjøres ved at pilotkunden stiller sine ansatte til disposisjon i prosjektet. Dette kan for eksempel være råd og tilbakemeldinger på løsningen som testes. Verdi av dette settes til 2 millioner (gitt en timesats på 700 kroner og 2.857 timer i prosjektet).
- Innovasjon Norge sier seg villig til å dekke 45% av prosjektkostnadene til søkerbedriften; 4,5 millioner kroner.
- Innovasjonskontrakt blir et "spleiselag" hvor de ulike aktørene bidrar med tilsammen mNOK 12 fordelt på 5,5 mNOK (søkerbedrift), 4,5 mNOK (Innovasjon Norge) og 2,0 mNOK (pilotkunde). Dette reduserer risikoen og gjør det enklere å få hentet ny investorkapital.
Hvilke bedrifter og prosjekter kvalifiserer?
Støtte gis til norske bedrifter med krevende utviklingsprosjekter som gjennomføres i et aktivt samarbeid med pilotkunder. Det er et absolutt krav at pilotkunden deltar aktivt i prosjektet. Samarbeidet bør resultere i et nytt produkt som har et kommersielt potensial. Hovedmålgruppen er små og mellomstore bedrifter. Prosjektets bør ligge på teknologinivå TRL nivå 5–7 (unntaksvis nivå 4 og 8).
Man får ikke støtte til:
- Rutinemessige endringer og forbedringer av eksiterende produkter og tjenester
- løsninger der pilotkunde er eneste sannsynlige kunde
Bedrifter som er “i vanskeligheter” kan heller ikke motta støtte.
Krav til pilotkunder
Pilotkunder kan både være norsk og utenlandske private og offentlige virksomheter.
Pilotkunden skal delta aktivt og tilføre kompetanse som søkerbedriften ellers ikke har tilgang på.
Den må ha sterke interesser for at løsningen lykkes, bør gi søkerbedriften tilgang til relevante internasjonale nettverk og strategiske partnere samt være en viktig referansekunde.
Fallgruver når man søker om tilskudd hos Innovasjon Norge
Det er både viktige fellestrekk og kritiske forskjeller når man presenterer seg for Innovasjon Norge sammenlignet med privatinvestorer. Mens sistnevnte normalt er opptatt av avkastning på investert kapital har Innovasjon Norge et annet mandat.
Innovasjon Norge beskriver seg selv som en investor som tilbyr finansiering til bedrifter med nyskapende forretningsidéer og med potensial for vekst. Ved høy risiko er hensikten å sikre risikoavlastning og korrigere for svikt i kapitalmarkedet. Formålet er avkastning i form av bærekraftig vekst og verdiskaping i Norge.
Hva innebærer så dette i praksis? Innovasjon Norge ønsker å støtte bedrifter og prosjekter som har livets rett. Med andre ord er det viktige fellestrekk med det å presentere seg for et Venture Capital fond. Man bør kunne vise til et godt team med gjennomføringsevne, at man utvikler noe unikt som gir et konkurransefortrinn og at det finnes betalingsvilje hos mulige kunder. Samtidig er Innovasjon Norge opptatt av andre faktorer enn ren profittmaksimering. Dette inkluderer positiv samfunnsmessig innvirkning og norsk verdiskapning, inkludert sysselsetting og kompetanseheving.
Merk spesielt at Innovasjon Norge fremhever at «ved høy risiko er hensikten å sikre risikoavlastning og korrigere for svikt i kapitalmarkedet». Hva innebærer dette? Til en VC investor ønsker man kanskje å fremheve potensialet og nedtone risikoen. Gjør man det samme med Innovasjon Norge risikerer man imidlertid å bli møtt med at «et så godt prosjekt finansierer seg selv. Vi prioriterer å bidra med risikoavlastende kapital der hvor vi kan utgjøre en forskjell». Dette bør få konsekvenser for hvordan en god søknad formuleres
Hvorfor samarbeide med Utviklingskapital?
- Spesialkompetanse øker sannsynligheten for å få innvilget søknaden. Ikke bare har vi lang erfaring med å skrive søknader, men vi har konsulenter som har «sittet på andre siden av bordet» i Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd. Alle våre søknader kvalitetssikres internt for å sikre høyest mulig standard. Å formidle informasjon om prosjektet på en god måte kan være krevende. Det er viktig å vite hvor man skal legge lista og hvilke faktorer som bør fremheves i søknaden.
- Du sparer tid og kan prioritere prosjektet ditt fremfor papirarbeid. Ved å avlaste interne ressurser kan egne ansatte fokusere på arbeidsoppgavene med høyest verdi. Søknaden kan sendes inn raskere ettersom den utføres av dedikerte ressurser. Selv når vi ikke tror prosjektet kvalifiserer til støtte tror vi det er nyttig å få en ærlig tilbakemelding på dette fremfor at det brukes tid på arbeid som ikke gir avkastning.
- Vi kan gi innspill på andre typer støtteordninger dere kan ha nytte av så fort vi blir kjent med bedriften deres.
Du tar ingen økonomisk risiko når du benytter vår bistand
Dere har 100% forutsigbarhet ettersom vi jobber etter “No cure, no pay” prinsippet. Vårt honorar er en prosentandel av støtten dere mottar og vi sender først faktura etter at dere har fått støtten utbetalt. Vi sitter derfor alle i samme båt og jobber med felles interesser. Vi skal ikke ha betalt for å være en diskusjonspartner underveis i prosjektet og vi unngår å påvirke dere likviditetsmessig..