Hva ser investorer etter?

Hva investor ser etter når de skal investere i selskaper varierer fra bransje til bransje. Et eiendomsselskap som Entra vurderes på andre kriterier enn et merkevareselskap som Orkla.

I dette inlegget ser vi på investeringer i tidlig-fase selskaper. Oppstartsvirksomheter har det til felles at de ikke har en stabil kontantstrøm på verdsettelsestidspunktet. Oppstartsvirksomheter omfatter selvsagt mye forskjellig. Dersom en kjøpmann skal starter en ny Rema-butikk, vet man allerede at dette er et konsept som har slått an i markedet, man har en kalkyle, man vet hvor mange mennesker som bor i nabolaget, hvor stor parkeringsplassen er, og hva som finnes av konkurranse.

Her konsentrerer vi oss om oppstartsselskaper i motsatt ende av skalaen. For eksempel en teknologibedrift som fortsatt har tekniske utfordringer knyttet til å lage en prototyp, produksjonskostnadene er usikre, man vet ikke om det er konkurrerende konsepter på gang, og man har begrenset kunnskap om kundenes kalkyle.

Selskapet må ha potensial til å bli en supervinner
Venture Capital ("VC") fond investerer i lovende tidlig-fase selskaper. Slike fond kan ha en tidshorisont på over 10 år, fordi det tar tid å bygge opp et suksessfullt selskap. VC fondet vet at statistisk sett så feiler mange oppstartsselskaper. Det er ingen normalfordeling på avkastningen til de ulike selskapene fondet investerer i. Mange av selskapene går i null, mens et fåtall gir fenomenal avkastning.

Hva betyr dette sett fra investorens perspektiv? Det er ikke bra nok at investeringen potensielt kan doble pengene på et visst antall år. Fondet bør kun investere i selskaper som har såpass stort potensial at de kan betale tilbake hele fondet hvis det blir en suksess og de andre investeringene feiler. Slike selskaper vokser naturlig nok ikke på trær.

Hva kjennetegner potensielle supervinnere?
Bedriftene fondet går inn i kan ikke være "gjennomsnittlig". De bør ha noen klare konkurransefortrinn og man bør tørre å ha store mål som for eksempel å bli verdensledende.

Produktet virksomheten selger bør tilfører brukeren stor verdi, det kan være å spare kunden for betydelig tid og penger eller gi en unik brukeropplevelse.

Bedriften bør ha beskyttelse mot konkurranse. En restaurant eller nattklubb kan ha god inntjening i dag. Men investorer er sjeldent villig til å betale en høy pris for dagens resultat. Det skyldes at inntjeningen vil få seg en knekk når kundene hopper over til neste trendy sted et par år frem i tid.

Noen måter å beskytte seg på er:
1) proprietær teknologi - tenk Google sine søkealgoritmer
2) nettverkseffekter - tenk Facebook og Twitter. Desto flere som bruker produktet, desto mer verdifullt blir det for andre brukere.
3) stordriftsfordeler - tenk norsk dagligvarebransje. Ifølge norske medier får Norgesgruppen opp til 15% billigere innkjøpspris på produkter, enn konkurrentene. Det er mye i en lavmarginsbransje.
4) sterkt merkenavn - spesielt i B2C segmentet kan et sterkt merkenavn bidra til kundene får høyere tillit og betalingsvillighet til et produkt. Et sterkt merkenavn appelerer også til de som ønsker å signalisere noe, for eksempel status. Tenk Apple, Patek Philippe eller Hermès.

Teamet - det viktigste av alt?
Et oppstartsselskap vil typisk møte mye motgang. Planene går ikke som forventet. Det er et evig jag etter mer kapital. Opprinnelig hypoteser viser seg å ikke stemme. Da er det viktig å ha robuste folk som ikke gir opp. Et klassis ordtak i VC verden er «we prefer to invest in an average business idea with great management to a great business idea with average management».

Det er viktig at teamet er riktig insentivert og sitter i samme båt. Ledelse som foretrekker høy fastlønn fremfor eierandeler er ingen vinner når man skal be investorer om kapital. Hvorfor skal andre tro på selskapet når de som styrer selskapet til vanlig ikke er villig til å investere penger?

Et godt team bør ha:
  • bransjekompetanse: det er kritisk å forstå kunder, leverandører og konkurransesituasjon. Å lære seg dette gjennom prøving og feiling blir dyrt og tidkrevende.
  • ledelseserfaring: etterhvert som selskapet vokser fra et lite og umodent selskap til et stort selskap med mange ansatte og kunder blir det nødvendig å få på plass gode systemer.
  • tidligere gründererfaring: å være gründer er nesten som å være sportsutøver på elitenivå. Man må være forberedt på å jobbe knallhardt i mange år før man får suksess Noen som har vært gjennom prosessen før har enklere for å navigere gjennom utfordringene. Å ha gått på trynet tidligere er ingen ulempe, faktisk så ser mange investorer på det som en verdifull læringsprosess..
Made on
Tilda