Fordelene med denne tilnærmingen er 1) enkel og lite tidkrevende metode (sammenlignet med kontantstrømanalysen 2) baseres på det markedet er villig til å betale for denne type selskaper i dag 3) er en nyttig benchmark i forhold til kontantstrømbasert verdi.
Noen ulemper med metoden er 1) "feier ting under teppet" (metoden forutsettes at selskapene er sammenlignbare med hensyn til størrelse, lønnsomhet, vekst og risiko, noe som sjeldent er tilfelle) 2) kortsiktig fokus (fokuserer på de neste par års lønnsomhet, men for de aller fleste selskaper ligger mesteparten av verdien i kontantstrømmer som kommer lenger ut i tid enn dette 3) lett å misbruke, ved å utelate selskaper eller multipler som gir et annet svar enn det man ønsker
Overgangen fra teoretisk verdi til faktisk transaksjonsprisAnta nå at vi har estimert en verdi basert på realistiske forutsetninger som vi tror på. Det er likevel ingen garanti for at vi får solgt til denne verdien. En transaksjonspris kan bli både høyere og lavere.
En kjøper kan ha helt andre forventninger til fremtidsutsiktene eller operere med et annet avkastningskrav. Men også når alle parter er samstemte på disse punktene kan en transaksjonspris avvike fra den underliggende verdien.
En kjøper av hele selskapet, kan være villig til å betale en høyere pris enn underliggende verdi dersom kjøper er i stand til å hente ut synergier som ikke er mulig i dag.
Om noen kun skal kjøpe en mindre post av selskapet kan det noen ganger være aktuelt å kreve en rabatt i fohold til verdien. Noen typiske rabatter som går igjen er:
- Minoritetsrabatt: Selskapet domineres av en majoritetsaksjonær som har full kontroll. Minoriteten frykter kanskje at hovedaksjonæren vil berike seg selv på bekostning av selskapet eller kan ha andre motiver enn profittmaksimering og rasjonell drift.
- Likviditetsrabatt: Det er lite omsetning i aksjen og det kan bli vanskelig å komme seg ut av den uten å gi en rabatt til kjøper. Man risikerer å bli innelåst i et fallende marked. Dette er spesielt aktuelt når man skal investere i unoterte selskaper
.
For den som ønsker en fordypning i temaetEt innlegg som dette er åpenbart alt for kort til annet enn å gi et overfladisk innblikk i et såpass omfattende tema som verdivurdering.
Viktige temaer man må kunne inkluderer 1) analyse av underliggende historisk lønnsomhet og kontantstrøm 2) strategisk analyse av bedrift og bransje 3) prognostisering og risikojustering av kontantstrøm 4) fastsettelse av avkastningskrav 5) hvordan justere for finansiell poster 6) alternative verdsettelsesmetoder 7) ulike rabatter og premier som kan påvirke prisen en investor er villig til å betale 8) psykologi og spillteori 9) hvordan rimelighetsvurdere verdier
Vi har vært med å utgi en bok som dekker disse og andre temaer.
Den kan kjøpes hos bokhandlere eller her:
Verdivurdering